De trend die afgelopen jaren al was ingezet is door de corona crisis in een enorme versnelling geraakt. Men winkelt nu nog veel meer thuis, vanachter de telefoon, tablet of laptop. Soms noodgedwongen, soms omdat het makkelijk is.
Maar niet altijd omdat het leuk is.
Websites zijn soms traag, doen niet altijd wat je wilt, verliezen of legen spontaan je winkelmandje, verspringen onnodig etc.
Buiten dat maakt de website geen grapjes met me, geeft hij me geen complimenten, is er geen interactie en zijn de suggesties soms absurd te noemen. En buiten een standaard: “Geweldige keuze” reactie op een bestelling is er geen oprechte blijdschap vanuit de website voor mij als consument dat ik echt iets moois heb gekocht waardoor ik nog gelukkiger ben met mijn aankoop.
Dat corona ons iets goeds heeft gebracht zal ik nooit durven te beweren, want dat is ook niet zo. Corona heeft ons allemaal op verschillende manieren en niveaus heel veel verdriet en kopzorgen bezorgd. De heropstart van branches, met de nieuwe noodzakelijke werkwijze, daarentegen brengt wel wat mogelijkheden met zich mee.
Onlangs presenteerde een hotelier mij de situatie waarin hij aangaf zijn hotel toch nog even gesloten te houden, omdat hij bang was voor de reacties van mensen van buitenaf die mogelijk hotelgasten binnen het hotel in het restaurant zouden zien zitten. Deze “buitenaf gasten” zouden mogelijk boos kunnen worden omdat zij nog niet welkom zijn. Goed geïnterpreteerd, want zeer waarschijnlijk zou deze “buitenaf gast” zich ook achtergesteld voelen.